HEADER

Current Status:

1. FYP oh FYP~

Saturday, May 21, 2011

Otak Bisnes.

Alhamdulillah...baru lepas makan steamboat tadi. hehe.
masuk ni da 2 kali da aku makan steamboat dekat Flaming Steamboat. Harga kat situ Rm24.99 per pax termasuk caj perkhidmatan. Berbaloi? entah la..kalu tengok menu memang banyak je makanan seafood, mee, aiskrim, ABC bagai. Tapi bile korang da pegi, pening da xtau nak amek yang mane satu?

Aku? aku bedal je sume. kenyang xkenyang aku sumbat je sampai rase berbaloi. dan berlaku la penaikan berat badan yang mendadak secara diam2 umpama caj tersembunyi yang disediakan oleh Maxis.

Balik dari makan tu, singgah studio Zul(SeniSiniSana) jap. saje nak melawat disamping berborak kosong dimalam hari macam remaja2 yang laen. So tibe2 keluar la topik pasal Syafiq Rosli jual dadih mase die dekat MICET Melaka. Mula2 memang aku fikir tah pape la jual dadih ni. Macam maen2 je. But aku tergamam xterkata mendengar pengalaman die jual dadih tu. haaa~

Ni antara yang die citer kat kitorang la:

"aku mase tu ade Rm20 je. Aku ade 2 pilihan, sama ada bayar duit sewa umah ataupun jual dadih. Aku pilih jual dadih. Dalam seminggu, aku da boleh bayar duit sewa umah da. Sekali advance untuk bulan depan punye skali aku baya"

Ha gamam xgamam aku dengar cam tipu2 je kn? Berbekalkan Rm20++ (kalu xsilap la), boleh mengaut untung camtu? Tapi janganlah harapan menggunung sampai boleh beli Kawasaki Ninja 250R FI tu kan. (damn....) Bayangkan kalu dalam Rm20++ tu boleh buat 25 cup. kalu jual satu cup tu singgit, dapat la untung Rm5. Tapi xsemestinye Rm20++ tu digunakan sepenuhnya untuk buat 25 cup. Mesti ada balance2 lagi. Koman2 untung bersih dapat la Rm5. ok what..huhu

Untuk orang yang xde keje, and nak cari pengalaman, ok kot. Tapi sejauh mana keuntungan tu boleh dicapai, tu yang kitorang nak tahu. So berpakat la kitorang fikir nak buat bisnes dadih. So 1st step, kene cari targer dulu; budak sekolah! budak zaman skang da kaya da. mak bapak bagi duit blanje seari sploh ringgit mesti ade balance punye la. Kalu aku jadi dorang memang aku beli je dadih tepi jalan yang dijual oleh pakcik2. Hehe...

So sejauh mana realitinya? tunggu~

Oki: xsaba nak abiskan duit budak2 skolah beli dadih..

7 comments:

Unknown said...

berat naik mndadak..hahahaha..

Choki a.k.a oki! said...

weekkk....bru nk nek..xnek lg. so aku masih kurus. lalala~

SyaFiQa RahiM said...

ramai kan pegi smlm? haih aku x dpt la join sbb parents aku pun kat vienna. babysitter full time.

ko nak buat dadih eh? adik2 aku confirm beli haha. diorang suke kot. n yes budak2 mmg suke dadih.

good luck! :)

Choki a.k.a oki! said...

rmai la gak..10 org. xpe, aku fhm perasaan babysitter...cme ko jg yg da bsa pnye. huhu.

adk ko konfem bli? yeah mangsa da nmpk da. haha..kang jgn tkejut kalu tbe2 ko amek adk ko dr skola, ko nmpk brader kacak jual dadih dpan skola. hehe >_<

iN said...

ms kak in study dlu...ade student sndri buat...jual kt cafe hostel..
diorg ckp..mmg leh untung byk la..
hehehe...

nota kaki : kata2 semangat tuh...;)

Adlyn Farouk said...

HAHA good luck "bisnes" dadih kau!

Choki a.k.a oki! said...

k.iN: yeke? mmg yg kwn oki ni pn die jual kt hostel kolej die je.bwt kt umah. tu yg terpikir nk bwt gk tuh. uhu..tenkiu~~

adlyn: hoho tenkiu2~