HEADER

Current Status:

1. FYP oh FYP~

Thursday, August 11, 2011

Modular Origami: Swan! [Part 1]

Assalamualaikum, salam sejahtera. Salam satu kali. hoho~

So camne puase? Bes?? Bes la dapat makan bes2 time berbuka..tapi kene ingat, xsume orang boleh merasa berbuka dengan macam2 juadah. Bersyukur lah dengan ape yang ade, dan xyahlah nak upload2 sangat  juadah berbuka kat laman sosial tu...orang len pun ade makanan jugak #sarcastic

Cam da lari dari tajuk utama kita. Kembali ke tajuk utama. Sebelum ni aku asyik tunjuk hasil kerja aku buat, tapi korang dapat tengok jela..xdapat merasa nak buat kn? huhu..kelmarin tengah2 bosan (sebab internet aku da terputus) aku sambung ler buat keje kertas aku. Dan kali ni, aku nak ajar skali korang camne nak buat: 


SWAN!

Haha...cam xcaye je aku buat bende ni. Tapi betul, memang aku buat sendiri. xcaye gak? ha moh ler kite tengok camne nak buat...
Sebelum nak buat swan ni, kene ade benda yang dinamakan module (aku taruk je name sebab name die modular origami >_< ) So camne nak buat 'module' ni?

Mule2 korang amek kertas A4 tu, bahagi dua, pastu bahagi dua lagi, pastu bahagi dua lagi, pastu bahagi dua lagi, last skali korang bahagi dua lagi. haaa bpe kali bahagi due? entah. tapi yag pasti lpas korang bukak balik lipatan tu ade 32 bahagian kotak. Potong ikut line tu. Dapat la cebisan2 kecil kotak.

1. Cebisan kotak tu, lebih kurang camnilah kecilnye...

2. Pastu lipat dua.

 3. Pastu lipat dua lagi.
EDIT: Kertas aku guna laen. So kertas yang korang potong2 tu xyah lipat lagi skali.

4. Lipat bahagian kiri ke atas, jadi macam bentuk 'L'.

5. Lipat bahagian kanan keatas plak, jadi macam bentuk 'V'.

6.Terbalikkan.

7. Lipat corner atas kiri dan kanan ke bawah. 
pastikan bucu kiri dan kanan yang tengah2 kiri dan kanan tu tajam macam simbol <>

8. Lipat kedua2 bahagian atas tu kebawah.

9. Lipat dua kiri ke kanan.

10. Dan inilah bentuk terakhir 'module' tu.
Yang tengah2 tu pastikan ade macam poket.

Ok da siap satu. Haaa ingat cukup ke buat satu? buat la dalam (setelah dikira2) 470+ unit. Sehelai kertas dapat 32 unit...so total....15 helai kertas A4 yang korang perlukan. Buat buat buat buat buat buat buat buat sampai ade banyak3!

Good Luck!
Next Part: Body! [Coming Soon]

4 comments:

BoBo MeSsY said...

Alolooo.. So suweet.. Bnde nie dlu2 famous kn.. Tgk ko buat, trus ase nk try bwat blik.. Heheehee..

Choki a.k.a oki! said...

huhu aku ni outdated sket...bru skang pndai nk carik bahan2 bacaan sume. lg2 tgh menganggur ni. hehe

Adlyn Farouk said...

kau ni............memang dah banyak sangat masa lapang ye?

Choki a.k.a oki! said...

mase post ni dibuat, mmg byk mase aku boleh dibuang utk bwt bnda ni. haha